PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na projekt i zabudowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które pozwolą na przyśpieszenie pociągów do 120 km/h na większości trasy między Chojnicami a Kościerzyną. Wartość prac wyniesie 5 mln zł netto. Pieniądze będą pochodziły ze środków budżetowych PKP Polskich Linii Kolejowych.
W zakres prac wchodzi m.in. zabudowa urządzeń tzw. blokady liniowej na 26-kilometrowym szlaku między stacjami Brusy i Lipusz. Nowe urządzenia do podglądu sytuacji na stacji Lipusz zamontowane zostaną w miejscowej nastawni. Po zabudowie blokady i pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie będą mogły pojechać z prędkością do 120 km/h zamiast obecnych 60-80 km/h. Tym samym skróci się czas podróży koleją między Chojnicami a Kościerzyną o około 5 minut.
Prace w ramach zadania pn. „Zabudowa jednoodstępowej (półsamoczynnej) blokady liniowej na szlaku Brusy – Lipusz linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna” zrealizuje Zakład Automatyki i Telekomunikacji Sp. z o.o. z Gdyni. Wartość robót to 5 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A. Zakończenie zadania planowane jest do końca 2025 r.
Trasa Chojnice – Kościerzyna zmieniła się dla podróżnych
Linia kolejowa nr 211 Chojnice – Kościerzyna od kilku lat zmienia się dla podróżnych. W 2023 r. zakończone zostały prace przy przebudowie peronów na stacjach i przystankach Powałki, Męcikał, Żabno koło Chojnic, Brusy, Lubnia, Raduń, Dziemiany Kaszubskie, Kalisz Kaszubski i Lipuska Huta. Łączny koszt robót wyniósł 25 mln zł netto ze środków „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Z kolei w latach 2015-2021, za około 87 mln zł ze środków budżetowych, wymieniono szyny i podkłady na 50-kilometrowym odcinku linii nr 211 między Chojnicami a Lipuszem. Wymieniono także nawierzchnię na 60 przejazdach kolejowo – drogowych, a na 18 przejazdach zabudowano sygnalizację świetlną, co podniosło poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami. Dzięki zabudowie i modernizacji urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Brusy, pociągi pasażerskie na odcinku Chojnice – Brusy mogą jeździć z maksymalną prędkością do 120 km/h. Prace te pozwoliły skrócić czas podróży koleją z Chojnic do Kościerzyny o około 20 minut.
Pomorskie uruchamia na tej linii jedynie cztery pary pociągów (taki był wymóg dla modernizacji peronów w ramach programu przystankowego), choć jeszcze do niedawna było ich jeszcze mniej. Równolegle między miastami jeżdżą autobusy dofinansowane z FRPA. Być może zakończenie kolejnych prac na linii skłoni urząd marszałkowski do reorientacji polityki transportowej na rzecz kolei na tej linii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.